Výrobci automobilů musí řešit celou řadu důmyslných technických detailů a funkčních spojení a jedním z nich je i přenos točivého momentu (otáčivé síly), která směřuje z motoru směrem k další pohyblivé části – k podvozku. I když třeba nejste konstruktéři a znalci automobilového odvětví, kdyby vám někdo uložil úkol, jak spojit nápravu s koly od auta s motorem, jak byste to vyřešili?
Patrně byste se dostali do svízelné situace, ale my vám napovíme. Existuje totiž technický prvek, který dokáže propojit hřídel hnacího ústrojí, v tomto případě motoru vozidla, s podvozkem, tedy s nápravou. Odborně se nazývá kardanova hřídel 5n0521101e, zkráceně „kardan“ nebo „kardanka“.
Ve skutečnosti je kardan poměrně jednoduchý mechanismus, jedná se o tzv. kardanový kloub, který spojuje dvě navzájem odlišně umístěné osy hřídelí nápravy a motoru. Jde o to, že obě osy jsou od sebe vzdálené v určitém úhlu, což je právě typické pro motor, který se nachází nad nápravou v karosérii vozidla, ať už se jedná o pohon předních nebo zadních kol.
Kardanová hřídel je poměrně značně namáhána točivým momentem a proto je také součástí, která se může poškodit. Kupříkladu se může zakřivit, a tato závada pak o sobě dává znát zejména akusticky – různými pazvuky. Problém může nastat i v ložisku, což se opět projevuje akusticky, tentokrát typickým hučením.
V každém případě vás jakékoli podezřelé zvuky pravděpodobně dovedou až do autoservisu a tam zkušený automechanik vůz prověří a závadu obvykle odhalí. Pro laika to nemusí být snadné, pro zkušené profesionály to tak obtížné být nemusí. Pro vás je ovšem výhodou, že kardanové hřídele jsou běžnou součástí sortimentu náhradních dílů, a můžete je zakoupit ii ve specializovaných e-shopech.
Ceny kardanů se mohou velmi lišit od typu a výrobce vozidla a jsou tak v poměrně širokém rozpětí několika tisíc korun. Každopádně nepatří k nejdražším součástkám, které se v automobilovém průmyslu vyskytují.