Z bezpeÄnostnÃch důvodů jsou veÅ¡keré automobily vybaveny nÄ›kolika druhy svÄ›tel. Z tÄ›ch jsou nejznámÄ›jÅ¡Ã ta pÅ™ednÃ, brzdová a smÄ›rová, avÅ¡ak jsou zde jeÅ¡tÄ› dalšà – dálková. Ta se od ostatnÃch liÅ¡Ã tÃm, že jsou mnohem jasnÄ›jÅ¡Ã a pronikavÄ›jÅ¡Ã. Jejich úÄelem je zajistit dobrou viditelnost i za skuteÄnÄ› těžkých svÄ›telných podmÃnek, jako napÅ™Ãklad za husté mlhy v noci.
Â
Zdálo by se, že se jedná o užiteÄné zaÅ™Ãzenà a skuteÄnÄ› tomu tak je. Problém je vÅ¡ak v tom, že jej mnozà řidiÄi neumà použÃvat, pÅ™ÃpadnÄ› jej použÃvajà špatnÄ›. Z toho pak vznikajà problémy, které mohou vést až k dopravnà nehodÄ›.
Â
Â
TÃm hlavnÃm problémem je jejich použità ve chvÃli, kdy to nenà potÅ™eba, napÅ™Ãklad pÅ™i jÃzdÄ› za jasné noci. TÃm se nejen spotÅ™ebovává podstatnÄ› vÃce baterie, ale také to znaÄnÄ› pÅ™ispÃvá ke svÄ›telnému zneÄiÅ¡tÄ›nÃ, což rozhodnÄ› nenà ideálnÃ.
Â
Dále je to nepÅ™epnutà na klasická svÄ›tla ve chvÃli, kdy se k nám blÞà protijedoucà automobil. Vzhledem k sÃle dálkových svÄ›tel tak může snadno dojÃt k oslnÄ›nà řidiÄe protijedoucÃho vozidla. Ten pak může velmi snadno do nÄ›Äeho narazit.
Â
Â
Podobný problém vÅ¡ak nastává, pokud je nepoužÃváme vůbec. V takovém pÅ™ÃpadÄ› máme totiž znaÄnÄ› omezenou viditelnost. PÅ™Ãpadné pÅ™ekážky si tak vÅ¡imneme až ve chvÃli, kdy už je pozdÄ› a nemáme žádný Äas na ni zareagovat. Pokud k tomu navÃc jeÅ¡tÄ› jedeme rychle, může to mÃt až fatálnà následky.
Â
Pokud tedy nechceme být nebezpeÄÃm pro ostatnà řidiÄe ani pro sebe, je dobré vÅ¡echna potÅ™ebná pravidla znát a dodržovat je. Bohužel, v autoÅ¡kole se tomuto tématu pÅ™ÃliÅ¡ nevÄ›nujÃ, neboÅ¥ se pÅ™edpokládá, že vÅ¡e již znáte. To vÅ¡ak znamená, že vám nenà dostateÄnÄ› zdůraznÄ›na důležitost tÄ›chto pravidel, dÃky Äemuž je mnohem snadnÄ›ji hodÃte za hlavu.
Â
V rámci vlastnÃho bezpeÄà bychom na nÄ› vÅ¡ak nemÄ›li zapomÃnat. Správné použità dálkových svÄ›tel totiž může zachránit život, a to nenà nÄ›co, co bychom mohli Äi dokonce mÄ›li jen tak pÅ™ehlÞet. Nic cennÄ›jÅ¡Ãho totiž nenÃ.